استفاده از اسمارت مترها برای کنترل فرکانس

استفاده از اسمارت مترها برای کنترل فرکانس

در سيستم قدرت بايد هميشه تعادل بين توليد و مصرف برقرار باشد در شرايط عادي وقتي بار سيستم تغيير مي­ كند گاورنر نيروگاه ها توليد را متناظر با بار تنظيم مي­ كنند ولي در برخي شرايط بر اثر حوادث مختلف مانند خروج نيروگاه يا خط پر ظرفيتي اختلاف فاحشي بين توليد و مصرف ايجاد مي­ شود كه خود باعث تغيير فركانس سيستم بيش از حد مجاز مي­ شود در چنين شرايطي گاورنر نيروگاه ها به­ عنوان تنظيم­ كننده ی پيوسته فركانس فرصت كافي جهت برگرداندن فركانس سيستم به محدوده مجاز را ندارد. لذا بايستي از روشهاي گسسته و سريعي همچون حذف بار استفاده نمود. یکی از بهترین روشها براي تأمين اين اهداف در سيستم نصب اسمارت مترها در بارها با رضایت مصرف کننده مي با­شد.

شکل زیر چگونگی آرایش یک سیستم با برنامه ریزی برای کنترل بارهای خانگی را نشان می دهد:

 kind of home load کنترل فرکانس

اسمارت مترها در این شبکه خانگی فرکانس سیستم را اندازه گیری می کنند وآن را در ثبات داخلی ذخیره می کنند. کنترل کننده های هوشمند که به صورت یک برنامه در PC پیاده سازی می شوند فرکانس را می خوانند و با توجه به آن و الگوریتم از پیش داده شده به آن تصمیم گیری لازم برای روشن وخاموش شدن بارها انجام می دهد سپس یک سیگنال کنترلی برای سایر قسمت های شبکه ی خانگی می فرستند . مبدل فرکانس برای تغییر فرکانس منبع تغذیه برای پیروی از فرکانس سیستم قدرت استفاده می شود . یک افت فرکانس پله ای به وسیله ی مبدل فرکانس برای شبیه سازی سیستم به کار می رود . اندازه گیر دیجیتال نیز برای ثبت تغییرات بار و تغییرات فرکانس به کار می رود .

الگوریتم کنترل بار:

در این الگوریتم بارها مطابق جدول زیر دسته بندی می شوند:

 load group آموزش تخصصی سیمولینک

الگوریتم عملکرد اسمارت مترها با توجه به جدول فوق مانند شکل زیر می باشد:

 algorithm smart meters کنترل فرکانس

 الگوریتم عملکرد اسمارت مترها به این گونه است که تا وقتیکه فرکانس سیستم نرمال است بارها در مرحله ی اول می مانند وقتی فرکانس افت کرد و کمتر از FOFF شد یک سیگنال کنترلی برای قطع بارهای گروه مورد بررسی فرستاده می شود و الگوریتم وارد مرحله بعد می شود می شود و الگوریتم وارد مرحله بعد می شود در مرحله دوم بارهای قطع شده به اندازه ی TOFF قطع می مانند پس از این مرحله بعضی بارها وارد مرحله 5 یا 6 می شوند ولی به طور کلی به مرحله ی 3 می رویم در این مرحله فرکانس سیستم مشاهده می شود تا چک گردد آیا فرکانس سیستم به FON رسیده یا نه در این مرحله به اندازه ی TM (زمان مانیتورینگ) صبر می کنیم در طی این زمان هر گاه فرکانس باز یابی شد به مرحله ی بعد می رویم در غیر این صورت پس از زمان TM به مرحله 4 می رویم در این مرحله به اندازه ی TD (زمان تاخیر) صبر می کنیم تا از وصل ناگهانی بارها پس از بازیابی فرکانس سیستم جلوگیری شود سپس به مرحله ی 5 می رویم در این مرحله شرایط جدول زیر چک می گردد ، اگر شرایط برقرار بود به مرحله ی بعد می رویم . (این جدول به طور کلی این شرط را بیان می کند که برای وصل بارهای یک گروه باید حتما گروه های زیرین روشن باشند.)

 condition a آموزش صفر تا صد شبیه سازی متلب

در مرحله 6 یک عدد تصادفی با توزیع یکنواخت (tR<TR)تولید می شود و به اندازه ی آن تاخیر ایجاد می شود . پس از آن به مرحله ی 7 می رویم ، در این مرحله یک سیگنال کنترلی مبنی بر وصل مجدد گروه مورد بررسی برای شبکه ارسال می شود پس از آن در این مرحله می مانیم تا فرکانس سیستم به مقدار نامی خود برسد . پس از آن به مرحله ی اول باز می گردیم . این کار به منظور جلوگیری از نوسان فرکانس سیستم صورت می گیرد .

تاثیر تاخیر در برنامه ی کنترل:

تاثیر تاخیر در برنامه کنترل بار را می توان در شکل زیر مشاهده کرد:

 time delay effect on load control

 

Buy

2 Comments

مهدی

درباره10 سال ago

خیلی عالی بود. آیا اسمارت متر در ایران هم کاربرد دارد؟ فقط اگه امکانش هست پروژه ها را رایگان بزارید.

پاسخ

Admin

درباره10 سال ago

در ایران چون هنوز مسئله مهم تولید توان می باشد نه کیفیت آن و هم چنین بازار برق خصوصی وجود ندارد هنوز از اسمارت مترها استفاده نمی شود ولی با توجه به اینکه کشورهای صنعتی روی به استفاده از این دستگاه ها آورده اند امید است در آینده نیز کشور بسمت استفاده از این وسایل برود. در مورد پروژه های رایگان نیز باید بگویم بعضی از پروژه ها شبیه سازی مقالات برق می باشد و کدنویسی این پروژه ها زمانبر می باشد. چون سیاست سایت آموزش است سعی می کنیم پروژه های رایگان نیز بر روی سایت قرار دهیم.

پاسخ

Leave a Comment

Please be polite. We appreciate that.
Your email address will not be published and required fields are marked