روش های کنترل سرعت موتور DC

روش های کنترل سرعت موتور DC

همان طور که اشاره شد با توجه به پیشرفت الکترونیک قدرت جهت کنترل سرعت موتور DC، موتورهای DC تحریک مستقل محبوبیت یافتند. مزایای این ماشین ها عبارت اند از:

  • عملکرد عالی
  • کنترل پذیری خوب
  • کنترل مجزای شار و گشتاور
  • کنترل دقیق و وسیع سرعت

با توجه به معادلات ماشین تحریک مستقل می توان برای سرعت معادله زیر را نوشت:

43

همان طور که در این رابطه مشخص است می توان برای کنترل سرعت یکی از سه پارامتر ولتاژ آرمیچر، شار و مقاومت را تغییر داد بنابراین برای کنترل ماشین DC سه روش وجود دارد که عبارت اند از:

  1. کنترل ولتاژ آرمیچر

  2. کنترل شار میدان

  3. کنترل مقاومت آرمیچر

همان طور که از شکل زیر مشخص است می توان با تغییر ولتاژ آرمیچر سرعت را کنترل کرد:

armature-voltage-control

سرعت نیز با تغییر مقدار شار بصورت زیر تغییر می کند:

Field control

برای روش کنترل مقاومت آرمیچر نیز داریم:

Resisrtance control

روش کنترل مقاومت آرمیچر بدلیل داشتن تلفات اضافی دیگر کاربردی ندارد و با توجه به پیشرفت تکنولوژی الکترونیک قدرت روش های اول و دوم بیشتر کاربرد دارند. برای شروع بحث ابتدا باید منحنی عملکرد ماشین DC توضیح داده شود. این منحنی فقط متعلق به ماشین DC نبوده و برای ماشین های AC نیز کاربرد دارد. همان طور که از شکل زیر مشخص است این منحنی به دو ناحیه تقسیم می شود:

DC Motor Characteristic

همان طور که مشخص است تا قبل از سرعت نامی موتور در ناحیه گشتاور ثابت می باشیم. در این ناحیه سرعت بوسیله کنترل ولتاژ آرمیچر انجام می شود و شار ثابت می باشد. اگر بخواهیم سرعت را بالاتر از سرعت نامی موتور کنترل کنیم وارد ناحیه توان ثابت می شویم. در این ناحیه باید با ثابت نگه داشتن ولتاژ آرمیچر مقدار شار را کاهش بدهیم. دلیل ثابت نگه داشتن ولتاژ در ولتاژ نامی این است که سیم پیچی آرمیچر برای ولتاژ مشخصی عایق بندی شده و اگر ولتاژ سیم پیچی بیشتر از ولتاژ نامی موتور شود عایق بندی از بین رفته و سیم پیچی اتصال کوتاه می شود. بلوک دیاگرام کنترلی بصورت زیر می باشد:

DC Motor Control

می توان از کنترل متوالی نیز استفاده کرد:

cascade-control

همان طور که مشخص است در این روش سه حلقه کنترلی مجزا وجود دارد که عبارت اندار:حلقه گشتاور(جریان)، حلقه سرعت و حلقه کنترل زاویه که به ترتیب باید دارای سرعت پاسخ بیشتری باشند. کنترل متوالی در صنعت دارای محبوبیت زیادی می باشد. دلایل این محبوبیت عبارت اند از:

  • موتور DC به شدت به جریان آرمیچر و تغییرات شدت جریان آرمیچر حساس است.
  • جریان آرمیچر تعیین کننده گشتاور موتور DC می باشد.

اگر بخواهیم موتور را بالاتر از سرعت نامی کنترل کنیم از بلوک زیر استفاده می کنیم:

Armature and field control

مقدار *E را معمولاً بین 0.85 تا 0.95 مقدار نامی موتور قرار می دهند. زیر سرعت پایه مقدار ef بزرگ است و بنابراین شار ثابت باقی می ماند ولی بالاتر از سرعت نامی ولتاژ عکس العمل آرمیچر E بزرگتر شده در نتیجه مقدار ef کوچکتر شده و شار کاهش می یابد.

برای دانلود فایل شبیه سازی بر روی عکس زیر کلیک کنید.

Download

16 Comments

zahra

درباره10 سال ago

از اینکه مطالبی کپی از سایت های دیگران نگذاشتید سپاسگذاریم. فکر نمیکردم یه سایت فارسی اینطوری هم بشه پیدا کرد.

پاسخ

سایت تخصصی برق

درباره10 سال ago

سلام سایت زیبا و مفیدی دارید .موفق باشید.

پاسخ

محمد

درباره10 سال ago

بسیار ممنون و تشکر از زحمات جناب عالی

پاسخ

علی

درباره9 سال ago

سایت بسیار مفیدی دارید.مشخصه گه زحمت زیادی کشیدین واسه سایتتون.موفق باشید.

پاسخ

Ali

درباره9 سال ago

حاجی دمت گرم. عالی بود

پاسخ

احمد

درباره9 سال ago

با سلام شما اولین سایتی هستید که این همه اطلاعات فنی و ارزشمند را در اختیار خوانندگان علاقه مند به این رشته قرار میدهد امیدوارم همیشه سرافراز وتندرست باشید باز هم از زحماتتان تشکر میکنم

پاسخ

مکاترونیک

درباره9 سال ago

سلام با مدیر چجوری میتونم مستقیما حرف بزنم خاهشا شماره تماستون رو به ایمیلم بفرستین shirkopiri@gmail.com

پاسخ

Admin

درباره9 سال ago

با عرض معذرت چنین کاری ممکن نیست. از طریق ایمیل زیر درخواست خود را مطرح کنید:

admin@motodrive.ir

پاسخ

شهرام

درباره9 سال ago

به ظاهر خیلی ساده میاد ولی در عمل وقتی سعی کنید یه موتور 5 کیلووات رو با یه تغذیه DC راه اندازی کنین میبینین به این راحتیا نیست و خیلی چیزا وسط میان متاسفانه فضای اینترنت فارسی پرشده از مطالب ی که با جستجو هیچ همخونی نداره

پاسخ

محمد

درباره9 سال ago

مرسی بابت مطالب ارزشمندی که در اختیار مراجعه کنند ها قرار دادید.***

پاسخ

abbas

درباره9 سال ago

ممنون از زحمات شما اگه توسعه ی مطالب بیشتر بود خیلی بهتر می شد به هر حال از سایت های دیگه خیلی بهتر بود

پاسخ

hassan

درباره9 سال ago

بسیار عالی بود ممنون و سپاس.

پاسخ

موسی

درباره8 سال ago

با سلام و خسته نباشید و تشکر از سایت مفیدتان سولی که داشتم اینه چجور میشه پارامتر های موتور DC رو مثل مقدار مقاومت سیم پیچ و اندوکتانس و غیره رو بدست آورد آیا کارخانه سازنده در اختیار قرار میده

پاسخ

Admin

درباره8 سال ago

معمولاً روی پلاک موتور و یا کاتالوگ آن این پارامترها داده می شود و اگر داده هم نشود می توان با آزمایش آن ها را بدست آورد.

پاسخ

اسمعیل خانگلدی

درباره8 سال ago

سلام ضمن تشکر یک موتور dc دارم که در زمان کار کرد ،گاها متوقف وبعد از چند لحظه مجددا را میفتده بطور امکان داره راهنمایی فرمایید متشکرم

پاسخ

Admin

درباره8 سال ago

متاسفانه در زمینه عملی موتور دی سی تخصصی ندارم و بهتر است که به تعمیرکار مراجعه کنید.

پاسخ

Leave a Comment

Please be polite. We appreciate that.
Your email address will not be published and required fields are marked