موتور DC و مدل آن
ماشین های DC برای 100سال برای درایوهای سرعت قابل تنظیم (adjustable speed drive) مورد استفاده قرار می گرفتند و کنترل گشتاور متغیر بر روی این ماشین ها اجرا می شد. مهم ترین مشکل این ماشین ها هزینه تعمیر و نگهداری آنها و همچنین بازده پایین تر نسبت به ماشین های AC می باشد و مهمترین مزیت این ماشین ها کنترل دقیق سرعت شان می باشد. اگرچه بعد از 1980 با پیشرفت الکترونیک قدرت و تکنولوژی کنترل ماشین های AC، ماشین های DC از رده خارج شدند اما هنوز صنایع قدیمی و صنایعی که به کنترل خیلی دقیق نیاز دارند همچون جرثقیل های غول پیکر از ماشین DC استفاده می کنند.
ساختار موتور DC:
همان طور که از شکل زیر مشخص است موتور DC دارای یک سیم پیچی میدان برای تحریک شار و یک سیم پیچی آرمیچر برای تولید گشتاور می باشد:
موتور DC را بر اساس نحوه اتصال سیم پیچی های میدان و آرمیچر می توان به چهار دسته سری، موازی، کمپوند و تحریک مستقل تقسیم بندی کرد:
ماشین کمپوند که در اصل ترکیب سری و موازی می باشد به دو نوع اضافی و نقصانی تقسیم بندی می شود:
هر کدام از این ساختارها دارای مشخصه گشتاور-سرعت متفاوتی می باشند که با توجه به پیشرفت تکنولوژی الکترونیک قدرت ساختار تحریک مستقل بطور گسترده مورد استفاده قرارگرفت. در ماشین DC سری و کمپوند جریان آرمیچر نیز برای تولید شار تحریک شرکت می کند. در ماشین DC سری جریان آرمیچر همان جریان میدان است. در ماشین کمپوند اضافی جهت شار تولید شده بوسیله جریان آرمیچر در جهت شار جریان سیم پیچی تحریک است ولی در ماشین کمپوند نقصانی جهت شار تولید شده بوسیله جریان آرمیچر مخالف جهت شار جریان سیم پیچی تحریک است. برای اینکه گشتاور پیوسته داشته باشیم باید جهت جریان آرمیچر زمانی که از زیر قطب N عبور کرده و می خواهد زیر قطب S قرار گیرد عوض کرد بنابراین موتور DC به یک یکسو ساز نیاز دارد. وظیفه یکسوسازی بر عهده کموتاتور و براش ها است. این ساختار را می توانید در شکل زیر ببینید:
که شکل موج شار تولید شده بصورت زیر است:
توزیع فضایی شار فاصله هوایی از جمع شارهای تولید شده بوسیله ی جریان آرمیچر و جریان میدان بوجود می آید. اعوجاج توزیع فضایی شار با بزرگ شدن اندازه جریان آرمیچر بدتر می شود. این اعوجاج شار به علت عکس العمل آرمیچر زمانی که از نقطه صفر (null) عبور می کند و جهت جریان عوض می شود بوجود می آید. در این زمان بدلیل اتصال کوتاه شدن سیم پیچی و جریان اتصال کوتاه زیاد ممکن است کموتاتور جرقه بزند و در طول زمان خراب شود. برای کاهش دادن این اثر مضر، می توان از سیم پیچی جبرانگر استفاده کرد که بصورت زیر قرار می گیرند:
در ماشین های DC بزرگ به علت بزرگ بودن جریان اتصال کوتاه حتماً باید از این سیم پیچی استفاده شود.
مدار معادل موتور DC:
با توجه به توضیحات بالا می توان مدار معادل موتور DC را بصورت زیر در نظر گرفت:
با توجه به مدل بالا معادلات حاکم بر موتور DC بصورت زیر است:
که e نیروی ضد محرکه (EMF) است و اثر عکس العمل آرمیچر را نشان می دهد. Va ولتاژ ترمینال موتور، Te گشتاور الکتریکی تولیدی موتور، λf شار نشتی، Vf ولتاژ سیم پیچی میدان، Ke ثابت نیروی ضد محرکه، KT ثابت گشتاور، ωrm سرعت موتور، Ra مقاومت سیم پیچی آرمیچر، Rf مقاومت سیم پیچی میدان، La اندوکتانس سیم پیچی آرمیچر، Lf اندوکتانس سیم پیچی میدان و Vb افت ولتاژ روی براش ها است که به سرعت چرخش روتور و میزان سایش براش ها بستگی دارد. این افت ولتاژ دارای مشخصه غیر خطی است و معمولاً کمتر از 1 درصد ولتاژ نامی ماشین DC می باشد بنابراین از آن صرف نظر می شود. توجه کنید که اگر از واحد MKS استفاده شود، Ke و KT یکی هستند.
معادله چرخش روتور نیز بصورت زیر است:
که TL گشتاور بار می باشد و معمولاً دارای مشخصه غیر خطی می باشد و تابعی از سرعت موتور می باشد. J ممان اینرسی سیستم چرخان، B ضریب اصطکاک می باشد که بصورت غیر خطی به سرعت و جهت آن وابسته است. با توجه به معادلات بالا بلوک دیاگرام ماشین DC برای شبیه سازی بصورت زیر می باشد:
برای دانلود این مدل بر روی عکس زیر کلیک کنید.
21 Comments
bahman
درباره10 سال agoعالی بود متشکرم در صورت امکان بلوک دیاگرام شبیه سازی شده ماشین dcبا نرم افزار متلب را برام ارسال کنید . با تشکر
پاسخAdmin
درباره10 سال agoلینک دانلود در انتهای مطلب قرار دارد.
پاسخsheyda
درباره10 سال agosalam mamnun az matalebe fogholadatun lotfan gheyd konid machine shabih sazi shode che noi hast .. seri movazi ya,,, ba tashakor
پاسخAdmin
درباره10 سال agoاین یک موتور DC تغذیه جداگانه است یعنی تغذیه میدان بصورت جداگانه است.
پاسخمیثم
درباره10 سال agoمرسی دوستان عالی بود مهندس سیالات هستم و مشغول به کار تعمیر و نگهداری هستم و توانایی همکاری تجربه های فنی رو دارم
پاسخfaeze
درباره9 سال agoسلام این برنامه با نرم افزاری باز می شود با متلب نمی توان آن را باز کرد.
پاسخAdmin
درباره9 سال agoحتماً نسخه نرم افزارتان قدیمی است.این فایل با نسخه 2012b شبیه سازی شده است.
پاسخhamid
درباره9 سال agoبا سلام و عرض خسته نباشید خیلی سایت مفید و جالبی دارید ممنونم از زحمات شما
پاسخمحمد جواد عبادتی
درباره9 سال agoسلام دوست من ممنون از مطلبی که گذاشتین من یک متور دی سی برای لیفت تراک دارم و از باطری تغذیه میشه که باطری حدودا 48 ولت 200 آمپر هستش من از طریق درایو کردن موتور با روش PWM متور را درایو کردم و از حدودا 40 عدد وی ماسفت قدرت استفاده کردم که حدودا میشه 8 کیلو وات قدرت به موتور . حالا سوالی که برام مطرح شده اینه که : 1- روش دیگه ای برای کنترل موتور دی سی با ولتاژ ورودی دی سی وجود داره ؟ (نه روش برش موج از تریق تریستور های قدرت که تو ac به کار میره چون ولتا ژ من دی سی است و از باطری تامین میشه ) 2- مدار بخاطر و جود جرقه های موتور یا همان برگشتی های فوق قوی از موتور به شدت آسیب میبینه من حتی در خروجی دستگاه یا همان ورودی موتور تعدادی المنت گذاشتم با اهم پایین بهتر شد اما باز هم این مشکل وجود داره و بعد این جریان ار دیود های سریع فرکانسی استفاده کرده اما اونهاهم جواب نداده و دنبال روش مناسب میگردم . لطفا دقیق راهنمایی کنید ممنون میشم دوست من . تازه از روش های دیگه هم کمک گرفتم ولی خوب جواب ندادن . موتور های توان پایین را به خوبی راه اندازی کردم اما این خیلی گردن کلفته ...
پاسخAdmin
درباره9 سال agoروش دیگر استفاده از چاپرهای dc یا همان مبدلهای dc-dc است.
مثلاً مبدل بوست را می توانید استفاده کنید که البته ممکن است طراحی سلف آن نیز مشکلاتی در پی داشته باشد اما خوبی این روش ثابت بودن ولتاژ خروجی و کنترل آن با ضریب وظیفه است.
فقط باید توجه داشته باشید که اگر خروجی منفی برای عکس کردن دور موتور نیز بخواهید باید از ساختار مناسب دیگری استفاده کنید یا اگر فیلد موتور در اختیار باشد /ان را برعکس کنید.
معمولاً برای بارهایی مثل موتور دی سی که خاصیت سلفی دارند یک دیود بصورت موازی با موتور قرار می دهند اگر این کار را کرده اید و باز هم مشکل دارید فکر کنم مشکل به یکی از این سه مورد مربوط می شود:
1-فرکانس سوئیچینگ خیلی زیاد است.
2-باید از مدارات اسنابر برای حفاظت از کلیدها استفاده کنید.
3-زمان مرده بین سوئیچینگ کلیدها کم است و باید کمی بیشتر شود.
پاسخمهدی
درباره9 سال agoمن معادلاته ولتاز وجریان در موتور های dcنت شنت رو میخوام چرا نمیاره
پاسخAdmin
درباره9 سال agoکافی است که از روی مدار معادل شنت و روابط ولتاژ نیرومحرکه و سرعت معادلات را بدست آورید.
پاسخمحسن
درباره9 سال agoلطفا معادلات و بلوک دیاگرام ماشین کمپوند شنت کوتاه بزارید dc
پاسخAdmin
درباره9 سال agoکافی است که با توجه به مدار معادل این موتور و روابط موتور معادلات را بدست آورید.
پاسخahmad
درباره8 سال agoمطالب بسیار زیبا بود متشکرم
پاسخfaeghe
درباره8 سال agoسلام امکانش هست تابع تبدیل یک موتور dcرو برام ایمیل کنید. میخوام معادله مشخصه اش درجه 2 باشه
پاسخAdmin
درباره8 سال agoدر انتهای پست زیر تابع انتقال موتور دی سی داده شده است:
https://motodrive.ir/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%b4%d8%a8%db%8c%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d9%82%d8%b3%d9%85%d8%aa-%d8%a7%d9%88%d9%84
پاسخمحمود
درباره8 سال agoبا سلام میخاستم بدونم که امکان استفاده از این مدل یعنوان ژنراتور هست یا نه ؟ تاتشکر از سایت فوق العادتون
پاسخAdmin
درباره8 سال agoمی توانید استفاده کنید فقط باید کمی آن را تغییر دهید:
جهت جریان آرمیچر برعکس می باشد یعنی باید رابطه زیر پیاده سازی شود:
Vt=Ea-Ra*Ia-La*dIa/dt
همچنین ولتاژ ترمینال با جریان آرمیچر رابطه باید داشته باشد.
پاسخinsane
درباره6 سال agoسلام.میشه بپرسم چطوری خاصیت سلفی کموتاتور رو از بین می برند؟
پاسخAdmin
درباره6 سال agoکموتاتور اصلاً خاصیت سلفی ندارد. منظورتون را بیشتر توضیح بدهید.
پاسخ