روش های کنترل سرعت موتور DC
همان طور که اشاره شد با توجه به پیشرفت الکترونیک قدرت جهت کنترل سرعت موتور DC، موتورهای DC تحریک مستقل محبوبیت یافتند. مزایای این ماشین ها عبارت اند از:
-
عملکرد عالی
-
کنترل پذیری خوب
-
کنترل مجزای شار و گشتاور
-
کنترل دقیق و وسیع سرعت
با توجه به معادلات ماشین تحریک مستقل می توان برای سرعت معادله زیر را نوشت:
همان طور که در این رابطه مشخص است می توان برای کنترل سرعت یکی از سه پارامتر ولتاژ آرمیچر، شار و مقاومت را تغییر داد بنابراین برای کنترل ماشین DC سه روش وجود دارد که عبارت اند از:
-
کنترل ولتاژ آرمیچر
-
کنترل شار میدان
-
کنترل مقاومت آرمیچر
همان طور که از شکل زیر مشخص است می توان با تغییر ولتاژ آرمیچر سرعت را کنترل کرد:
سرعت نیز با تغییر مقدار شار بصورت زیر تغییر می کند:
برای روش کنترل مقاومت آرمیچر نیز داریم:
روش کنترل مقاومت آرمیچر بدلیل داشتن تلفات اضافی دیگر کاربردی ندارد و با توجه به پیشرفت تکنولوژی الکترونیک قدرت روش های اول و دوم بیشتر کاربرد دارند. برای شروع بحث ابتدا باید منحنی عملکرد ماشین DC توضیح داده شود. این منحنی فقط متعلق به ماشین DC نبوده و برای ماشین های AC نیز کاربرد دارد. همان طور که از شکل زیر مشخص است این منحنی به دو ناحیه تقسیم می شود:
همان طور که مشخص است تا قبل از سرعت نامی موتور در ناحیه گشتاور ثابت می باشیم. در این ناحیه سرعت بوسیله کنترل ولتاژ آرمیچر انجام می شود و شار ثابت می باشد. اگر بخواهیم سرعت را بالاتر از سرعت نامی موتور کنترل کنیم وارد ناحیه توان ثابت می شویم. در این ناحیه باید با ثابت نگه داشتن ولتاژ آرمیچر مقدار شار را کاهش بدهیم. دلیل ثابت نگه داشتن ولتاژ در ولتاژ نامی این است که سیم پیچی آرمیچر برای ولتاژ مشخصی عایق بندی شده و اگر ولتاژ سیم پیچی بیشتر از ولتاژ نامی موتور شود عایق بندی از بین رفته و سیم پیچی اتصال کوتاه می شود. بلوک دیاگرام کنترلی بصورت زیر می باشد:
می توان از کنترل متوالی نیز استفاده کرد:
همان طور که مشخص است در این روش سه حلقه کنترلی مجزا وجود دارد که عبارت اندار:حلقه گشتاور(جریان)، حلقه سرعت و حلقه کنترل زاویه که به ترتیب باید دارای سرعت پاسخ بیشتری باشند. کنترل متوالی در صنعت دارای محبوبیت زیادی می باشد. دلایل این محبوبیت عبارت اند از:
-
موتور DC به شدت به جریان آرمیچر و تغییرات شدت جریان آرمیچر حساس است.
-
جریان آرمیچر تعیین کننده گشتاور موتور DC می باشد.
اگر بخواهیم موتور را بالاتر از سرعت نامی کنترل کنیم از بلوک زیر استفاده می کنیم:
مقدار *E را معمولاً بین 0.85 تا 0.95 مقدار نامی موتور قرار می دهند. زیر سرعت پایه مقدار ef بزرگ است و بنابراین شار ثابت باقی می ماند ولی بالاتر از سرعت نامی ولتاژ عکس العمل آرمیچر E بزرگتر شده در نتیجه مقدار ef کوچکتر شده و شار کاهش می یابد.
برای دانلود فایل شبیه سازی بر روی عکس زیر کلیک کنید.
16 Comments
zahra
درباره10 سال agoاز اینکه مطالبی کپی از سایت های دیگران نگذاشتید سپاسگذاریم. فکر نمیکردم یه سایت فارسی اینطوری هم بشه پیدا کرد.
پاسخسایت تخصصی برق
درباره10 سال agoسلام سایت زیبا و مفیدی دارید .موفق باشید.
پاسخمحمد
درباره10 سال agoبسیار ممنون و تشکر از زحمات جناب عالی
پاسخعلی
درباره9 سال agoسایت بسیار مفیدی دارید.مشخصه گه زحمت زیادی کشیدین واسه سایتتون.موفق باشید.
پاسخAli
درباره9 سال agoحاجی دمت گرم. عالی بود
پاسخاحمد
درباره9 سال agoبا سلام شما اولین سایتی هستید که این همه اطلاعات فنی و ارزشمند را در اختیار خوانندگان علاقه مند به این رشته قرار میدهد امیدوارم همیشه سرافراز وتندرست باشید باز هم از زحماتتان تشکر میکنم
پاسخمکاترونیک
درباره9 سال agoسلام با مدیر چجوری میتونم مستقیما حرف بزنم خاهشا شماره تماستون رو به ایمیلم بفرستین shirkopiri@gmail.com
پاسخAdmin
درباره9 سال agoبا عرض معذرت چنین کاری ممکن نیست. از طریق ایمیل زیر درخواست خود را مطرح کنید:
admin@motodrive.ir
پاسخشهرام
درباره9 سال agoبه ظاهر خیلی ساده میاد ولی در عمل وقتی سعی کنید یه موتور 5 کیلووات رو با یه تغذیه DC راه اندازی کنین میبینین به این راحتیا نیست و خیلی چیزا وسط میان متاسفانه فضای اینترنت فارسی پرشده از مطالب ی که با جستجو هیچ همخونی نداره
پاسخمحمد
درباره9 سال agoمرسی بابت مطالب ارزشمندی که در اختیار مراجعه کنند ها قرار دادید.***
پاسخabbas
درباره9 سال agoممنون از زحمات شما اگه توسعه ی مطالب بیشتر بود خیلی بهتر می شد به هر حال از سایت های دیگه خیلی بهتر بود
پاسخhassan
درباره9 سال agoبسیار عالی بود ممنون و سپاس.
پاسخموسی
درباره8 سال agoبا سلام و خسته نباشید و تشکر از سایت مفیدتان سولی که داشتم اینه چجور میشه پارامتر های موتور DC رو مثل مقدار مقاومت سیم پیچ و اندوکتانس و غیره رو بدست آورد آیا کارخانه سازنده در اختیار قرار میده
پاسخAdmin
درباره8 سال agoمعمولاً روی پلاک موتور و یا کاتالوگ آن این پارامترها داده می شود و اگر داده هم نشود می توان با آزمایش آن ها را بدست آورد.
پاسخاسمعیل خانگلدی
درباره8 سال agoسلام ضمن تشکر یک موتور dc دارم که در زمان کار کرد ،گاها متوقف وبعد از چند لحظه مجددا را میفتده بطور امکان داره راهنمایی فرمایید متشکرم
پاسخAdmin
درباره8 سال agoمتاسفانه در زمینه عملی موتور دی سی تخصصی ندارم و بهتر است که به تعمیرکار مراجعه کنید.
پاسخ